Missie

Waar staat Yudadó voor? Bij Yudadó is iedereen welkom. Zij streeft naar het bieden van een plek van warmte, een gevoel van welkom en positiviteit. Wederzijds respect is eveneens een belangrijke waarde van Yudadó. De begeleiding bij Yudadó is gericht op de individuele ontwikkeling van de cliënt waarbij ieder individu unieke doelen beoogt. De vorm van de begeleiding wordt zo veel mogelijk gericht op ervaring en beleving. Ervanuit gaande dat ieder kind wil leren. De basis van de begeleiding is de ervaring van het buitenleven, verzorgen van dieren, ervaren van de natuur en de seizoenen. Er wordt bewust aandacht gegeven aan de veranderingen in de natuur die extra benadrukt worden door de viering van enkele jaarfeesten. Het bewust zijn van de natuurveranderingen, seizoenen en de viering van de jaarfeesten, draagt bij aan houvast in het ritme van het jaar en de dag. Om dit visueel te maken, wordt er in de gezamenlijke ruimte van BonBini aandacht besteed aan een seizoenstafel. Daarnaast wordt er gewerkt met thema's en arbeidsmatige activiteiten passend bij het seizoen en de maand. De missie van Yudadó is dat het werken in en met de natuur een positieve invloed heeft op het welzijn van ieder mens. Natuur heeft een gunstige invloed op het concentratievermogen, zelfdiscipline, het verwerken van stress en het vergemakkelijken van sociaal contact (S. Sliepen, 2008). Voor veel kinderen worden directe ervaringen vervangen door het indirecte leren via beeld en geluid. De overwaardering van elektronische media en het intensief gebruik van computer vervangt de werkelijkheid en de concrete ervaring. Ervaringen in de achtertuin, de gereedschapsschuur, in het veld of het bos zijn juist belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Directe ervaringen opdoen, in een echte situatie, zegt kinderen vaak veel meer dan hetzelfde lezen in een boek. De natuur is een ideale ontwikkelingsruimte. Zij biedt een belevingswereld die precies is afgestemd op de behoefte van elk kind. Voor het ene kind geeft de natuur de ruimte om zijn energie kwijt te raken, voor het andere kind de ruimte om rust op te zoeken na een drukke dag op school. Gevarieerde natuurbeleving doet een beroep op het 'kind als geheel'. Het kind wordt uitgedaagd tot lichamelijk activiteiten, zoals in bomen klimmen, rennen en springen. Hierdoor ontwikkelt zich niet alleen de grove en jne motoriek, maar onder andere ook wiskundig en natuurkundig inzicht. Fysiek bewegen stimuleert tevens positieve emoties. Door het 'op eigen onderzoek uitgaan' ontstaat er meer kennis en begrip over natuurverschijnselen en levensvragen. Het creatieve vermogen wordt gestimuleerd bij de bewustwording van variërende levensvormen, kleuren en natuurveranderingen. In een natuurlijke omgeving (bezig) zijn vergroot het vermogen van de cliënt om (nieuwe) sociale contacten aan te gaan. Ook wordt het gevoel van eigenwaarde vergroot. Denk bijvoorbeeld aan de succeservaring van het opkweken van een klein zaadje tot een grote rode kool of courgetteplant. Groen zorgt ervoor dat mensen sneller herstellen van stress en trauma's. Door bezig te zijn met tuinieren, maken je hersenen extra endor ne en dopamine aan. Tuinieren kan voor kinderen die lijden onder depressieve gedachten of angsten een verlichting zijn. Zodra je met je handen in de aarde wroet, helpt de prikkeling van de zintuigen om in het hier en nu aanwezig te zijn. Er komt meer ruimte het hoofd voor andere zaken: probleemoplossend vermogen, mate van inzicht en creativiteit worden verhoogd. Door te genieten van de rust en ruimte in de natuur kan een kind zich ontspannen. Er komt geestelijke ruimte voor denkprocessen die tot nieuwe inzichten en verdieping kunnen leiden. Het kind hoeft in de natuur niet te presteren. Het mag zichzelf zijn en kan zichzelf en zijn of haar omgeving ontdekken. Dit gebeurt op grond van de eigen begaafdheid, interesses en emotionele behoeften. Verstand, lichaam en geest werken bij moeilijke taken samen, balancerend tussen capaciteiten en uitdagingen. Dit leidt tot het overwinnen van angsten en het ontdekken van nieuwe persoonlijke aspecten. Concrete ervaringen met de natuur helpen ons om respectvol en verantwoordelijk om te gaan met planten, dieren en zichzelf. Het eten uit de moestuin en het plukken van fruit maakt kinderen bewust waar hun voedsel vandaan komt. Zij leren de principes van 'bewerkt' en 'onbewerkt' voedsel. De gezamenlijkheid van samen buiten zijn geeft ook een veilig en huiselijk gevoel. Het kweken, oogsten, wassen, bereiden en samen eten van zelfgekweekte groenten bijvoorbeeld kan een mooi groepsproces opleveren. Arbeidsmatige activiteiten, zoals het onderhouden van de dierenverblijven, werken in de tuin en het ontwerpen van producten die verkocht worden via een lokale onderneming dragen bij aan een gevoel van zingeving. Het leert kinderen om verantwoordelijkheid te dragen en bereidt hen voor op een toekomst in de maatschappij. Yudadó is ervan overtuigd dat het inzetten van dieren een positieve invloed heeft op de gesteldheid van de mens. Coachen met honden wordt ervaren als veilig en ervaringsgericht. Honden zijn liefdevol, open, eerlijk en geven pure feedback. De activiteiten met de hond(en) leiden tot ervaren, re ecteren en experimenteren. Zo leert men over zichzelf (en anderen) door activiteiten met de hond uit te voeren en daarna gedachten, aannames, gedrag, gevoelens en patronen te verwerken. Dit kan helpen bij het bewust worden van (onbewust) gedrag, houding en gevoel. Er wordt gewerkt aan zelfre ectie en vergroting van zelfvertrouwen. Dit wordt onder andere gerealiseerd door het opdoen van succeservaringen. Voorbeeld: begeleider en jeugdige spelen met de hond door middel van het weggooien van een balletje. De hond komt het weggegooide balletje steeds weer terugbrengen bij de cliënt. Totdat er een andere cliënt langs komt lopen en de hond met de ander meeloopt. De cliënt die in eerste instantie met de hond aan het spelen is, merkt dit en zegt: "stomme hond". Begeleider vertaalt zijn gevoelens en zegt: "jij was met de hond aan het spelen. Nu loopt de hond met de ander mee, dat vind jij jammer". De jeugdige wordt zich bewust van zijn gevoel en leert hier woorden aan te geven. Paarden nodigen uit tot het maken van contact en stimuleren de prikkelverwerking en motoriek. Daarnaast nodigen paarden uit om angsten te overwinnen en nieuwe dingen te proberen. De doelen die hieraan verbonden kunnen worden, zijn het vergroten van zelfvertrouwen en zelfstandigheid, hulp vragen en grenzen stellen. In het contact met de paarden en tijdens het paardrijden krijgen de kinderen te maken met uitdagingen en lopen ze tegen grenzen aan. Doordat zij tijdens deze momenten begeleid worden door een begeleider van Yudadó krijgen zij handvaten aangereikt hoe zij om kunnen gaan met bijvoorbeeld angsten. Zo leren zij bijvoorbeeld dat je om hulp kunt vragen als je iets moeilijk of spannend vindt. Ook het leren omgaan met emoties, zoals boosheid of frustratie zijn doelen die tijdens het contact met paarden aan bod kunnen komen. Tekst hier invullen...

Visie

We gaan voor een inclusief aanbod waarin iedereen; zowel cliënten als medewerkers als omwonenden zich welkom en gezien voelen. We gaan voor een inspirerende omgeving waarin ieder de ruimte heeft zich te ontwikkelen naar zijn/haar wensen en persoonlijke doelen en waarbij ondersteuning is op ieder niveau. Op cliëntniveau streeft Yudadó naar een totaal aanbod aan begeleiding. Dat wil zeggen dat er intensieve individuele begeleiding ingezet kan worden, maar dat de begeleiding ook afgeschaald kan worden naar individuele begeleiding basis of groepsbegeleiding. In de toekomst wil Yudadó hier behandeling aan toevoegen omdat de behoefte er is dat er meegekeken kan worden door een orthopedagoog of gedragswetenschapper. Op medewerkersniveau doet Yudadó dit door te werken met ervaren en jonge medewerkers. Yudadó investeert in kennis en kunde van beide medewerkers om kwalitatief goede jeugdhulp te realiseren. Zij investeert in opleiding van medewerkers, teamtraining, intervisie en biedt literatuur aan. Echter, gelooft Yudadó bovenal in de kracht van ervaringsgericht leren. Medewerkers leren zich, net als de cliënten, te ontwikkelen door (fysiek) in beweging te komen en te oefenen in de praktijk. Ervaren medewerkers leven positief voor, waardoor jonge medewerkers zich aan hen kunnen optrekken. De jonge medewerkers zorgen voor recente ontwikkelingen in het vakgebied en kunnen daarmee hun ervaren collega's stimuleren en prikkelen. Daarnaast biedt Yudadó ieder jaar ruimte voor stagiaires en is de insteek stagiaires zelf op te leiden tot volwaardige jeugdzorgwerkers. Yudadó neemt haar plek in de omgeving in door te integreren in de omgeving. Dit wordt gedaan doordat er werknemers uit de buurt bij Yudadó werken en cliënten uit de buurt Yudadó bezoeken. Yudadó betrekt de omgeving doordat zij vrijwilligerswerk doet of doordat de cliënten bijvoorbeeld eieren rapen en aan de buren brengen of bijvoorbeeld appeltaart bakken voor de buurvrouw. Er worden door de cliënten creatieve producten gemaakt die worden verkocht in de huiskamer van Heteren. In de huiskamer van Heteren werken mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Beide doelgroepen krijgen op deze manier de mogelijkheid hun rol te vervullen in de maatschappij. Zij ervaren zingeving en hebben het gevoel van nut te zijn door de werkzaamheden die zij verrichten. Ook biedt Yudadó haar fruitbomen ter beschikking aan de huiskamer van Heteren, die op hun beurt met haar bezoekers fruit komen plukken.